Jeśli Twoje CV, list motywacyjny a zwłaszcza przeprowadzony z Tobą wywiad telefoniczny zainteresowały przyszłego pracodawcę, to na pewno zostaniesz zaproszony(a) na rozmowę kwalifikacyjną. To jest już Twój duży sukces! Brawo! Do tego etapu dochodzi zaledwie około 10% kandydatów, którzy aplikowali na to stanowisko!
Rozmowa kwalifikacyjna to kolejny, najważniejszy i być może ostatni już etap procesu selekcji, natomiast dla Ciebie – niezwykle ważny moment w Twoich dążeniach i staraniach o pracę. Teraz, to od Ciebie i Twoich wyników rozmowy kwalifikacyjnej zależeć będzie, czy zdobędziesz wymarzone stanowisko i podejmiesz pracę oraz na jakich warunkach będziesz zatrudniony.
Za nim jednak podpowiemy Ci co zrobić, aby przejść przez ten trudny etap selekcji i zdobyć upragnioną pracę, warto abyś przypomniał(a) sobie jakie cele i zadania ma rozmowa kwalifikacyjna widziana z punktu widzenia osoby prowadzącej ją (to jest pracodawcy, czy specjalisty ds. rekrutacji i selekcji). Takie spojrzenie z perspektywy przyszłego pracodawcy pozwoli Ci lepiej zrozumieć istotę rozmowy kwalifikacyjnej i przygotować się do niej oraz bardziej udanie przekonać prowadzącego ją, że to właśnie Ty, spośród ogółu ubiegających się kandydatów, jesteś najodpowiedniejszą osobą na to stanowisko pracy.
Rozmowa kwalifikacyjna uważana jest za podstawową, a jednocześnie obowiązkową metodę selekcji. Jest ona specyficznym wywiadem (dialogiem) miedzy pracodawcą (lub jego przedstawicielami) a pracobiorcą (kandydatem do pracy) prowadzonym zwykle w formule: bezpośredniej, indywidualnej, kwestionariuszowej, prostej i informacyjnej. Cele i role pytającego i odpowiadającego się wyraźnie określone, zatem rozmowa kwalifikacyjna powinna być przygotowana, a nie improwizowana.
Celem rozmowy kwalifikacyjnej jest:
Poprzez rozmowę kwalifikacyjną pracodawca powinien uzyskać odpowiedzi na trzy pytania:
Rozmowa kwalifikacyjna stwarza sposobność obu stronom dokonania oceny możliwości wzajemnej współpracy. Pracodawcy umożliwia sprawdzić, czy kandydat spełnia wymagania zawarte w opisie profilu kandydata i porównać go z innymi osobami aplikującymi na dane stanowisko oraz odpowiedzieć na pytanie: w jakim stopniu kandydat „pasuje” do organizacji. Natomiast ubiegającemu się o pracę daje możliwość dokonania oceny siebie w roli potencjalnego pracownika, (odpowiedzenie sobie na pytanie, czy nadaje się na dane stanowisko i czy chce w danej firmie pracować) oraz podjęcia opartej na tej podstawie decyzji, o zatrudnieniu się, bądź wycofaniu.
Rozmowa kwalifikacyjna może przebiegać według różnej struktury (schematu). Nie istnieje jeden utarty schemat na przeprowadzanie rozmowy kwalifikacyjnej. Przebieg spotkania rekrutacyjnego może wyglądać w każdej firmie inaczej i zależy on m.in. od specyfiki i organizacji firmy, miejsca pracy oraz od usytuowania i rangi stanowiska, na które kandydat aplikuje.
Według M. Kosteckiego rozmowa kwalifikacyjna powinna składać się z następujących etapów:
Inny, najczęściej i powszechnie stosowany scenariusz rozmowy kwalifikacyjnej to:
Warto także wspomnieć, że w rozmowie kwalifikacyjnej obie strony a więc pracodawca
i osoba ubiegająca się o pracę winny dążyć do wzajemnego zrozumienia się i zrozumienia ról jakie zostały im przypisane w tym specyficznym spotkaniu, co niewątpliwie korzystniej wpłynie na przebieg i efektywność całego spotkania.
Uwaga!
Jeśli chcesz więcej dowiedzieć się na temat rozmowy kwalifikacyjnej rozpatrywanej z perspektywy osoby ubiegającej się o pracę oraz jak się przygotować do niej i co robić aby zostać zatrudnionym, przeczytaj kolejny artykuł.
Literatura: