Szanowne Studentki, Szanowni Studenci,
Zanim przystąpicie do poszukiwania pracy, warto zastanowić się nad swoją przyszłą kariera zawodową i odpowiednio ją zaplanować. Planowanie kariery zawodowej to m.in. sprecyzowanie celów i dążeń zawodowych oraz realnych oczekiwań wobec przyszłej pracy. To także określenie hierarchii wartości cenionych w przyszłej pracy oraz wiara w siebie i osiągnięcia zawodowe. W zamierzeniu tym istotne miejsce zajmuje też plan podjęcia zatrudnienia oraz alternatywny plan działania w sytuacji braku możliwości znalezienia pracy w wyuczonym zawodzie.
Prawdopodobnie większość z Was, będzie rozpoczynać i kontynuować swoją karierę zawodową, zgodnie z ukończonym kierunkiem studiów. Dotyczyć to będzie przede wszystkim tych absolwentów liceów ogólnokształcących, którzy podjęli dalszą naukę w szkole wyższej, chcąc zdobyć konkretny zawód. Pozostali, być może, którzy już posiadają zawód uzyskany w technikum lub w szkole policealnej, będą teraz chcieli zmienić go na nowy, nabyty w toku studiów.
Wybór satysfakcjonującej pracy, wbrew pozorom, nie jest sprawą łatwą. Aby był on poprawny trzeba przede wszystkim poznać samego siebie a następnie wizerunek ten skonfrontować z wymaganiami rynku pracy.
Pierwszym krokiem w poszukiwaniu zatrudnienia winno być zatem samopoznanie i samoocena.
Samopoznanie, czyli poznanie samego siebie i własna ocena swojej osoby pełnią istotną rolę w rozwoju kariery zawodowej każdego człowieka. Dobra znajomość samego siebie umożliwia podejmowanie racjonalnych wyborów tej dziedziny, czy też zadań zawodowych, w których możemy uzyskać istotne sukcesy. Nie wystarczy tu tylko określenie, w kontekście swojego wykształcenia i ewentualnie dodatkowo odbytych szkoleń, poziomu nabytej wiedzy, kompetencji czy kwalifikacji. Istotne znaczenie ma także: określenie doświadczenia zawodowego, celów życiowych i zawodowych, osobowości, cech charakteru i usposobienia, uzdolnień, aspiracji, potencjalnych możliwości, zainteresowań, poziomu motywacji wewnętrznej, predyspozycji oraz możliwości psychicznych i fizycznych. Ważne jest również określenie własnego systemu wartości, potrzeb, a także marzeń oraz pragnień. Nie bez znaczenia jest również uwzględnienie czynników społeczno - ekonomicznych, które będą warunkować sytuację, w jakiej aktualnie się znajdujemy. Znaczące jest także wsparcie psychiczne i pomoc bliskich nam osób.
Drugim krokiem jest ustalenie potencjalnych stanowisk pracy, na które aplikujemy. Oczywiście w dużej mierze stanowisko pracy wyznacza uzyskany zawód i specjalność. Jednak kandydat ubiegający się o nie ma również tu dużo do powiedzenia.
Odpowiedź na pytanie „na jakich stanowiskach mogę pracować?” uzyskamy poprzez informacje zawarte w charakterystyce i wymaganiach danego stanowiska pracy oraz oczekiwaniach, jakie stawia się kandydatowi. W ten sposób możemy się zorientować, czy jest to praca odpowiednia dla nas i czy posiadamy wiedzę, kwalifikacje i umiejętności, aby ją podjąć.
Ważne są także oczekiwania wobec pracy (np.: oczekiwania odnośnie wynagrodzenia, atmosfera w pracy, godziny pracy, forma zatrudnienia itp.).
Szczególnie istotne jest określenie środowiska i miejsca pracy (tu warto rozważyć, czy poszukujemy pracy w małej czy dużej firmie, państwowej czy prywatnej, na otwartym rynku pracy, czy tylko w zakładzie pracy chronionej, jakie są możliwości i czas dojazdu do pracy itp.), a następnie branży, specjalności, czy sektora, w których możemy szukać pracy (np.: służba zdrowia, branża kosmetyczna, informatyczna itp.).
Kolejnym, trzecim krokiem w poszukiwaniu zatrudnienia, jest opracowanie planu działania. Ważne jest, aby działać aktywnie, konsekwentnie i mieć jasno sprecyzowany cel, do którego się dąży. Planowe działanie zoptymalizuje i zwiększy skuteczność poszukiwania pracy. Będziemy wiedzieć ponadto, jakie kolejno działania podejmować, co modyfikować, do kogo zwrócić się o pomoc, co zrobić, jeżeli napotkamy trudności etc.
Jakie działania obejmuje poszukiwanie pracy?
Po samopoznaniu, rozpoznania rynku pracy i przeanalizowania własnych kwalifikacji, umiejętności oraz możliwości w odniesieniu do potencjalnego stanowiska pracy, na które aplikujemy powinniśmy podjąć następujące działania:
Właściwie opracowany a następnie konsekwentnie realizowany plan poszukiwania pracy może znacząco pomóc nam w znalezieniu zatrudnienia.
Reasumując, powodzenie w znalezieniu pracy zależy m.in. od samopoznania, określenia potencjalnych stanowisk pracy, na które aplikujemy, stopnia adekwatności posiadanej aktualnie wiedzy i kwalifikacji zawodowych do wiedzy i kwalifikacji wymaganych na runku pracy oraz właściwie opracowanego i konsekwentnie realizowanego planu poszukiwania zatrudnienia.
Cykl artykułów "Jak szukać pracy?":