Komunikat nr 8
R E K T O R A
Warszawskiej Uczelni Medycznej im. Tadeusza Koźluka
z dnia 15 września 2020 r.
Szanowni Wykładowcy i Studenci!
26 września br. rozpoczynamy nowy, jubileuszowy rok akademicki 2020/2021. W przyszłym roku obchodzić będziemy 30–lecie utworzenia naszej uczelni, najstarszej uczelni niepublicznej w Polsce. Jest to także rok wyjątkowy bowiem będzie to pierwszy rok funkcjonowania uczelni po zmianie nazwy na Warszawską Uczelnię Medyczną im. Tadeusza Koźluka, założyciela i wieloletniego rektora.
W uroczystości inauguracji roku akademickiego 2020/2021 w siedzibie uczelni w dniu 26 września br. o godzinie 12.00 w bud. A - ze względów bezpieczeństwa - wezmą udział wyłącznie członkowie Senatu, zaproszeni goście, część wykładowców i studenci I roku studiów wszystkich kierunków. Pozostali studenci i wykładowcy będą mieli możliwość uczestnictwa w uroczystości on-line. Program uroczystości obejmuje także odsłonięcie tablicy pamiątkowej ku czci Założyciela i wieloletniego Rektora prof. dr Tadeusza Koźluka oraz otwarcie wystawy fotografii z o okresu 30-lecia uczelni.
Rozpoczęcie tego roku zbiega się z kolejnymi obostrzeniami i zaleceniami związanymi z pandemią koronawirusa. Władze uczelni podjęły szereg niezbędnych działań aby mogli Państwo bezpiecznie podjąć naukę.
W semestrze zimowym nowego roku akademickiego nauczanie realizować będziemy w trybie hybrydowym (mieszanym). Wykłady odbywać się będą w formie zdalnej na uczelnianej platformie zdalnego nauczania MOODLE i MS Teams. Natomiast zajęcia, praktyczne które z powodu swojej specyfiki nie można prowadzić zdalnie, będą realizowane w formie stacjonarnej w grupach: ćwiczeniowych, konwersatoryjnych i laboratoryjnych w budynkach uczelni, z zachowaniem wszystkich obowiązujących wymogów bezpieczeństwa zalecanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministra Zdrowia oraz zaleceń Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Nauczanie hybrydowe będzie próbą powrotu do normalności, której tak bardzo nam wszystkim brakowało w poprzednim semestrze. Od rozwagi nas wszystkich, ostrożności i dyscypliny oraz sytuacji pandemicznej w kraju zależeć będzie, czy uda nam się utrzymać ten model kształcenia przez cały semestr. Przebywając na uczelni, powinniśmy zachować podstawowe zasady: dbać o higienę rąk, zakrywać prawidłowo nos i usta, dystans od innych. Uczelnia została wyposażona w odpowiednią ilość środków dezynfekujących, wprowadzono dodatkowe procedury sanitarne.
Szczegółowe wytyczne w sprawie trybu funkcjonowania i organizacji procesu kształcenia w naszej uczelni w roku akademickim 2020/2021 zawiera załącznik 1 a zasady korzystania z biblioteki naukowej załącznik nr 2 do niniejszego komunikatu. Proszę o zapoznanie się z nim i dostosowanie do wskazanych wymogów.
Dla studentów I roku rozpoczęcie studiów jest momentem przełomowym, inicjującym nowy etap w życiu. Witając w Warszawskiej Uczelni Medycznej życzę by zajęcia prowadzone na uczelni były dla Was owocne i satysfakcjonujące a wszyscy pracownicy Uczelni – zgodnie z wieloletnią tradycją – byli wymagający ale też przyjaźni i wyrozumiali. Pozostałym studentom, nauczycielom akademickim, pracownikom administracyjnym życzę spokojnej, pełnej sukcesów realizacji procesu dydaktycznego.
Wyrozumiałość, cierpliwość, radość i wzajemna życzliwość to pojęcia, które mają charakter ponadpandemiczny. Niechaj towarzyszą Nam wszystkim niezmiennie, przez cały okres studiów.
Gaudeamus igitur!
dr Waldemar Dębski, prof. WUMed
R E K T O R
Załącznik nr 1
Szczegółowe wytyczne w sprawie trybu funkcjonowania i organizacji
procesu kształcenia w roku akademickim 2020/2021
w Warszawskiej Uczelni Medycznej im. Tadeusza Koźluka
A. Organizacja procesu kształcenia w roku akademickiego 2020/2021
Kształcenie w WUMed, na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich w semestrze zimowym w roku akademickim 2020/2021 będzie realizowane w sposób hybrydowy czyli mieszany ( tzn. kształcenie zdalne z elementami kształcenia stacjonarnego).
Zajęcia semestru zimowego planowane są do 26 września 2020 r., z przerwą świąteczną (23.12.2020 ÷ 07.01.2021 r.), zimowa sesja egzaminacyjna jest planowana w okresie od 23 stycznia do 07 lutego 2021 r.
Przerwę międzysemestralną zaplanowano w dniach od 07 lutego do 12 lutego 2021 r., zajęcia w semestrze letnim rozpoczną się 13 lutego 2021 r.
Zajęcia semestru letniego planowane są do 24 czerwca 2021 r., letnia sesja egzaminacyjna: cz. podstawowa jest planowana w dniach 19-27 czerwca 2021 r., cz. poprawkowa – w dniach 18-19 września 2021 r.
Zajęcia dydaktyczne w roku akademickim 2020-2021 będą realizowane:
- Wykłady - zdalnie na platformie uczelnianej on-line MODLE I MS Teams wg ustalonego harmonogramu zajęć stacjonarnych i niestacjonarnych na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich w semestrze zimowym w roku akademickim 2020/2021 w określonych terminach.
- Zajęcia z przedmiotów, które ze względu na rodzaj kształcenia lub specyfikę nie mogą być prowadzone w trybie zdalnym odbywać się będą w formie stacjonarnej, w siedzibie Uczelni, od wtorku do czwartku oraz od soboty i niedziele.Dotyczy to w szczególności następujących zajęć:
- ćwiczeń w pracowniach, zajęć warsztatowych i laboratoryjnych na kierunkach studiów przyporządkowanych do dziedziny nauk inżynieryjnych oraz nauk medycznych i nauki o zdrowiu oraz kultury fizycznej;
- części wykładów, konwersatoriów, seminariów, proseminariów i ćwiczeń wskazanych przez Koordynatorów Kierunków Studiów;
- zajęć praktycznych, praktyki zawodowych i ćwiczeń klinicznych na studiach pierwszego, drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich odbywać się będą w formie ustalonej przez podmiot, w którym mają miejsce. O miejscu i formie odbywania tych zajęć informuje studentów właściwy Koordynator kierunku studiów.
- Przedmiot wychowanie fizyczne realizowany będzie zdalnie w formie samokształcenia.
- Lektoraty języka obcego realizowane będą w formie kształcenia zdalnego na uczelnianej platformie MOODLE i MS Teams.
- Konsultacje odbywać się będą na platformie uczelnianej MOODLE i MS Teams w terminach wyznaczonych przez prowadzącego zajęcia.
- Wykaz powyższych zajęć dydaktycznych zostanie podany do wiadomości studentów poszczególnych kierunków studiów do dnia 21 września 2020 r. przez Prorektora ds. dydaktycznych i rozwoju a, za pośrednictwem dziekanatu.
- Wszystkie zajęcia na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich w trybie zdalnym będą prowadzone w czasie rzeczywistym, w formie synchronicznego kontaktu ze studentami na platformie uczelnianej MOODLE i MS Teams w terminach wskazanych w planach zajęć.
- Zmiana terminu realizacji zajęć na studiach pierwszego i drugiego stopnia, oraz jednolitych studiów magisterskich wymaga zgody Prorektora ds. dydaktycznych i rozwoju i zgłoszenia tego faktu do dziekanatu w celu dokonania korekty rozkładu zajęć.
- Zajęcia prowadzone w sposób tradycyjny – w budynkach uczelni będą realizowane z zachowaniem wszystkich obowiązujących wymogów sanitarnych, jakie powinny być spełnione dla maksymalnego bezpieczeństwa studentów oraz osób prowadzących zajęcia ze studentami w zakresie:
- blokowania zajęć w sposób umożliwiający przeprowadzenie co najmniej czterogodzinnych zajęć z jednym wykładowcą;
- rozpoczynanie zajęć o różnych godzinach np.: 8:00, 8:15, 8:30 itd., w celu upłynnienia i zmniejszenia ilości studentów w ciągach komunikacyjnych zlokalizowanych w budynkach;
- wprowadzanie kilkuminutowej przerwy po każdych 45 minutach zajęć, w tym wietrzenie pomieszczenia połączone z odkażaniem klamek bez przemieszczania się studentów biorących udział w zajęciach;
- zasad ochrony indywidualnej;
- postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia u pracownika lub studenta.
- Prowadzący zajęcia oraz studenci w tracie zajęć na terenie Uczelni będą zobowiązani do przestrzegania wszystkich obowiązujących wymogów bezpieczeństwa oraz dostosowania się do wszystkich zaleceń i wytycznych obowiązujących w uczelni, pod rygorem braku możliwości udziału w zajęciach bądź odmowy dopuszczenia do zajęć w przypadku niestosowania się do ww. wymogów i zaleceń, w szczególności w zakresie zakrywania ust i nosa oraz dezynfekcji dłoni.
- Na pierwszych zajęciach wykładowca ma obowiązek przedstawić studentom wymagania konieczne do rozliczenia ich semestralnej pracy. Sposób zaliczenia przedmiotu powinien być przedstawiony w dwóch wariantach:
- wariant zaliczenia zajęć w siedzibie uczelni (w przypadku możliwości przeprowadzenia zaliczenia lub egzaminu z danego przedmiotu na terenie uczelni);
- wariant zdalny – w przypadku braku możliwości zaliczenia w siedzibie uczelni.
- Pierwsze zajęcia studentów pierwszego roku studiów pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich odbywają się obligatoryjnie w formie stacjonarnej, w siedzibie uczelni.
- Szkolenie BHP odbywa się w formie zdalnej.
B. Liczebność grup studenckich
- Zgodnie z wytycznymi Głównego Inspektora Sanitarnego maksymalna liczba studentów w grupach w ramach poszczególnych form zajęć dydaktycznych prowadzonych w postaci tradycyjnej z bezpośrednim udziałem studentów oraz wykładowców lub innych osób prowadzących zajęcia bez wykorzystania metod i technik kształcenia na odległość wynosi:
Rodzaj zajęć |
Maksymalna liczba studentów w grupie |
Studia
pierwszego stopnia |
Studia
drugiego stopnia |
Jednolite studia magisterskie |
Wykłady |
Liczba osób uzależniona od aktualnych wymogów Głównego Inspektora Sanitarnego, jakie należy spełnić dla maksymalnego bezpieczeństwa studentów oraz osób prowadzących zajęcia ze studentami, przy uwzględnieniu innych przepisów obowiązujących w tym zakresie w uczelni |
Ćwiczenia w pracowni |
12-15 osób |
12-15 osób |
12-15 osób |
Ćwiczenia laboratoryjne |
12 osób
(15 osób w pracowniach komputerowych) |
10 osób
(15 osób w pracowniach komputerowych) |
12 osób
(15 osób w pracowniach komputerowych) |
Ćwiczenia kliniczne |
10 osób |
10 osób |
10 osób |
Konwersatoria |
24 osoby |
20 osób |
20 osób |
Zajęcia seminaryjne |
24 osoby |
20 osób |
20 osób |
Zajęcia praktyczne |
8-10 osób |
8-10 osób |
8-10 osób |
Zajęcia warsztatowe |
10 osób |
10 osób |
10 osób |
Lektoraty |
20 osób |
20 osób |
20 osób |
- Decyzje w kwestii minimalnej liczby studentów w ww. grupach oraz podziału na grupy leżą w gestii władz uczelni oraz Koordynatorów kierunków studiów z tym, że w przypadku zajęć dydaktycznych prowadzonych w siedzibie Uczelni należy uwzględnić obowiązujące wytyczne i wymogi dotyczące maksymalnego bezpieczeństwa studentów oraz osób prowadzących zajęcia ze studentami Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Ministra Zdrowia.
- Podejmowane działania władz Uczelni w kierunku zmniejszenia maksymalnej liczebności grup studenckich mają charakter strategiczny i wynikają głównie z troski o jakość kształcenia, zwłaszcza ze względu na zajęcia o charakterze praktycznym, a przede wszystkim konieczności uwzględnienia ograniczeń i wymogów związanych z zagrożeniem epidemicznym.
C. Organizacja zajęć dydaktycznych na studiach podyplomowych oraz w ramach innych form kształcenia (w tym Instytut Kształcenia Podyplomowego Kadr Medycznych) w roku akademickim 2020/2021
- W przypadku zajęć na studiach podyplomowych oraz w ramach innych form kształcenia (Instytut Kształcenia Podyplomowego Kadr Medycznych) wszystkie zasady organizacji zajęć dydaktycznych na terenie Uczelni obowiązujące na studiach wyższych znajdują również zastosowanie.
- Decyzje w zakresie kształcenia podyplomowego podejmować będzie Prorektor ds. dydaktycznych i rozwoju w porozumieniu z Kierownikiem studiów podyplomowych.
- Studia podyplomowe oraz zajęcia w Instytucie Kształcenia Podyplomowego Kadr Medycznych odbywają się będą według harmonogramów, które będzie ustalać i ogłaszać uczestnikom Dyrektor Instytutu Kształcenia Podyplomowego Kadr Medycznych i Kierownik studiów podyplomowych.
D. Uwagi końcowe
- Jeżeli sytuacja epidemiczna w Polsce ulegnie gwałtownemu pogorszeniu, w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo studentów oraz kadry dydaktycznej, władze Uczelni będą niezwłocznie podejmować stosowne decyzje w celu adaptacji organizacji roku akademickiego i zajęć dydaktycznych do aktualnej sytuacji.
- Uczelnia zastrzega prawo przywrócenia prowadzenia wszystkich zajęć w siedzibie Uczelni w wypadku zniesienia stanu epidemii. Przywrócenie zajęć w siedzibie Uczelni zostanie zakomunikowane z odpowiednim wyprzedzeniem.
Opracowała:
dr hab. Joanna Jasińska – prof. WUMed
Prorektor ds. dydaktycznych i rozwoju